Fiskeribladet har i sommer hatt en serie om ungdom i sjømatnæringen. Vi har snakket med unge fiskere på tråler, på snøkrabbebåt, på hvalfangst og på kystnot, for å nevne noen.

Det er oppløftende å se at de unge ser for seg en lang yrkeskarriere i næringen. Og det er ikke overraskende. For sjømatnæringen har mye å by på. Det er behov for høyt utdannende innen blant annet data, teknologi, biologi og økonomi. Det er behov for fiskeren på båter og det er behov for folk på land. For de som liker å reise, er det en internasjonal næring med muligheter for å jobbe i andre land.

De unge er opptatt av bærekraft. Torfinn Mandius Alvestad fra Bokn i Rogaland er bekymret for alle de planlagte havvindmøllene i Nordsjøen. Henning Olsen er opptatt av hva som kan gjøre for å få folk til å spise mer hvalkjøtt.

Det blir stadig viktigere for næringen å vise at den er bærekraftig. Å synliggjøre hvor bærekraftig, sunt og godt norsk villfisk er, bør være drømmeutfordringen for en som er interessert i markedsføring og utvikling av nye produkter.

Her kan vi sende ut en oppfordring på strak arm: Hvordan få oss til å spise mer sild og makrell? Denne fisken er noe av det sunneste vi kan spise. Det er godt, men ikke lett tilgjengelig og vi aner ikke hvordan vi skal spise det, bortsett fra hermetisk fra en boks.

Silja Emilie Krøvel fra Fiskå i Rogaland fulgte hjertet da hun bestemte seg for å søke styrmannsskolen. Da hun gikk på fiske og fangst på videregående og hadde praksis på en tråler, traff hun to andre damer om bord som inspirerte den unge fiskeren og ga henne troen på at hun hadde valgt rett.

Rollemodeller er viktig. Etter all oppmerksomhet mot jenter og kvinner som har hatt dårlige erfaringer med trakassering, er det godt å høre de historiene hvor arbeidsmiljøet er som det skal være om bord.

Som mange andre fiskere nevner Silja at spenningen er noe av det som tiltrekker henne med yrket. Man vet aldri hvordan en arbeidsdag blir på sjøen. Blir det fangst? Hvor mye blir det?

Fiskerinæringen har ikke vært synlig nok for ungdommen. Det er på tide næringen kommuniserer ut alle spennende muligheter som finnes. I vår serie «Ung i fiskerinæringen» er det nok av gode ambassadører å trekke fram. Vi vil gjerne møte flere.