Nysgjerrigheten var til å ta og føle på da fiskerne samlet seg foran fiskediskene. Metervis med lekkert dandert fersk sjømat av førsteklasses kvalitet strålte mot oss.

Janita Arhaug prosjektleder fiskeri NCE Blue Legasea Foto: Anne Marthe Vestre Berge

For kvalitetsbevisste fabrikksjefer- og formenn var dette et syn de aldri vil glemme. Som fiskere opplevde de nå en felles yrkesstolthet med fiskehandlerne bak diskene i Barcelona.

Og det stoppet ikke ved fiskediskene.

Langs veggene var kjølevegger og fryseskap med en uendelighet av sjømatprodukter i alle varianter.

Mange forbinder Spania med sol og flotte strender. Vi i NCE Blue Legasea tok fiskere med til Barcelona for å lære om marked, merkevarebygging, utvalg av produkter og teknologi innen sjømatnæringen.

Norge ligger etter

Selv om Norge er en stor fiskerinasjon så er vi langt fra på samme nivå når det gjelder sjømatutvalget som spanjolene. Derfor var det veldig relevant å ta med fiskerne til Spania.

I tillegg til omvisning i supermarkedenes fiskedisker og på fiskemarkedene, fikk fiskerne møter Innovasjon Norge, Norges sjømatråd og organisasjonen FEDEPESCA som organiserer spanske sjømatbedrifter.

Slik fikk vi dannet oss et godt oversiktsbilde over forholdet mellom Norge og Spania, samt hvilke trender som gjelder.

Spanjolene spiser i snitt 24,8 kilo sjømat per år, mens vi nordmenn konsumerer i underkant av 20 kilo sjømat per år. Selv om det er et fantastisk utvalg av sjømat i butikkene, går sjømatkonsumet blant spanjolene ned. Pandemien har påvirket folks spisevaner, og leveranser av sjømat på døra fra de tradisjonelle fiskehandlerne har vokst frem som et populært alternativ. Dette lærte vi på vår markedstur til Spania.

Gledelig gjensyn mellom fabrikksjef og formenn som møtte rederiledelsen sin fra Ramoen på messa og fikk bli med på flere møter med kunder og leverandører Foto: Privat

Ekstra motivasjon

Å forstå forbrukertrender og muligheter i markedet, er viktig hvis vi skal henge med blant verdens største sjømatnasjoner. Eksportørleddet besitter mye informasjon som kan være nyttig for fiskerne å vite om.

Selv har jeg vært så heldig og fått jobbet mye med å vise frem bredden av sjømatnæringen i Norge overfor ungdom, lærere og norske og utenlandske journalister.

Jeg har også deltatt på markedsreiser i flere land i regi av mine tidligere jobber. Gnisten til å ta med fiskere ut i markedet ble tent for mer enn tjue år siden da vi på AS Sjøbruk i Vesterålen fikk muligheten til dette gjennom vår eksportørkontakt Carl Johan Pettersen.

Vi som jobbet i produksjonsledelsen og en av fiskerne ble med til Portugal. Der fikk vi møte kjøperne av vår saltfisk, og vi lærte om det portugisiske markedet. Opplevelsen ga både fiskeren og oss som jobbet på fiskeanlegget aha-opplevelser og ekstra motivasjon som vi kunne ta med hjem.

Verdens største

Dyktige folk på sjø og land sørger for at vi er en verdensledende nasjon innen eksport av sjømat. Ute i markedene blir fisk og annet marint råstoff forvandlet til produkt og matretter som man vanskelig kan forestille seg uten å ha opplevd det.

Derfor var det ekstra kjekt å ta med fiskere på en markedsreise til Spania.

For å skjønne det totale omfanget av sjømat, deltok vi sammen med fiskerne på verdens største sjømatmesse, Seafood Expo Global/Seafood Processing Global. Messen ble avholdt i Barcelona og framsto som et flott internasjonalt utstillingsvindu for sjømat- og utstyrsleverandører.

Norske bedrifter var hjertelig til stede med stands og personell.

Det foregikk en hektisk møtevirksomhet mellom leverandører og kunder som fiskerne fikk ta del i.

Ut på tur for å møte spanske fiskehandlere Innovasjon Norges Patricia Pitarch viste oss rundt. Foto: Privat

La oss gi dem mer!

Turen vår til Spania var en del av prosjektet «Fra fartøy til marked». Før vi startet prosjektet hadde vi stor tro på at en nøkkelfaktor for å lykkes i arbeidet med å øke verdien av marint råstoff, er å involvere fiskerne mer i de ulike prosessene i verdikjeden på land. Nå har første kull gjennomført, og vi har evaluert prosjektet.

Tilbakemeldingene vi har fått fra både rederi og fiskerne som deltok på markedsturen til Spania er at dette er et opplegg som bør videreføres, og som mange innen næringen vil ha utbytte av å delta på.

Miksen av besøk og kunnskapsdeling hos utstyrsleverandører, fiskeindustri og virkemiddelapparat hjemme i Norge og markedsturen med fiskebutikker, god mat og deltakelse på sjømatmesse frister til gjentakelse.

Fra fartøy til marked

Som tidligere fisker er jeg spesielt glad for å ha fått muligheten til å jobbe med dette prosjektet sammen med Møreforsking, Innovasjon Norge og våre andre samarbeidspartnere.

Fiskerne ønsker mer. Samtlige svarer at det å bokstavelig talt få være med på reisen fra fartøy til marked har overgått deres forventninger, og at det er svært sannsynlig at de vil anbefale samlingene til en venn eller kollega.

For rederiene, utstyrsleverandørene og virkemiddelapparatet er en viktig tilbakemelding fra fiskerne at samtlige som deltok, nå har blitt mer motivert til å jobbe med utviklingsprosjekter i fiskerinæringen enn de var før samlingen.

I NCE Blue Legasea skal vi fortsette å jobbe med målrettede aktiviteter som inkluderer fiskere.