I en pressemelding opplyser Brunvoll at de har signert kontrakt med Karstensens Skibsværft i Danmark, for levering av framdrift- og manøvreringssystem for «Polarbris». Snurrevadbåten skal leveres til Polarbris AS i Ålesund, og er både designet av, og skal bygges ved, Karstensens Skibsværft.

«Polarbris»
  • Lengde overalt: 43,50 m
  • Bredde moulded: 11,50 m
  • Dybde til shelterdekk: 6,60 m
  • Båten skal overleveres i august 2023

I meldingen opplyser Brunvoll at leveransen består av:

  • Integrert system for framdrift med en CP-propell i dyse og gir med kraftuttak
  • Manøvrering med tunnelthrustere og nedsenkbar Azimuth Combi Thruster
  • Kontrollsystem for framdrift og manøvrering

– Viktig for oss

– Det er kanskje ikke så vanlig å ha en nedsenkbar asimuth-thruster i en snurrevadbåt, men med vår gode erfaring fra linebåten «Atlantic» så var det viktig for oss å ha denne funksjonen også i Polarbris, sier Kjell-Gunnar Hoddevik, administrerende direktør i Polarbris AS, i meldingen.

Hoddevik understreker fordelene med den nedsenkbare azimuth kombithrusteren gjennom økt effektivitet under fiske, og redundans i nødssituasjoner.

Det var i oktober det ble gjort kjent at rederiet fra Ålesund bygger ny båt på 43, 50 meter.

Polarbris AS/Atlantic Longline AS hører inn under Atlantic Seafish AS, som nå driver «Atlantic», Norges største og første kombinerte linebåt- og snurrevadfartøy. Rederiet har dobbelt kvotesett og ser det derfor som nødvendig å kunne drifte med ett til fartøy, opplyste rederiet i en pressemelding i oktober.

Det er for øvrig PE Bjørdal som skal levere fabrikken til nybåten, som etter planen skal overleveres i august 2023.