Aker Biomarines nye forsyningsskip «Antarctic Provider» er i Norge for første gang og ligger til kai i Haugesund for lossing, skriver selskapet i en pressemelding.

Båten ble bygget i Kina og har vært én sesong i Sørishhavet. Torsdag denne uken ble den døpt.

Den siste tiden har det vært store forsinkelser i konteinertrafikken verden over, noe som fører til store forsyningsproblemer for mange.

– «Antarctic Provider» har med seg så mye krillmel, at det sikrer leveransene til alle Aker Biomarines kunder i Europa for resten av året, sier administrerende direktør i Aker Biomarine, Matts Johansen, i meldingen.

Krillmelet skal brukes i fôr til oppdrettsfisk i Norge og Europa. Foto: Aker Biomarine

Over en halv milliard

«Antarctic Provider» skal ligge til kai ved Haugesund i rundt 20 dager for planlagt oppgradering og vedlikehold, skriver selskapet i meldingen. Aukra Maritime er blant selskapene som skal gjøre vedlikeholdsjobben, mens Sea-Cargo skal stå for lossingen.

Byggingen av båten kostet 560 millioner kroner. Skipet ble levert på budsjett tidligere i år, opplyser Aker Biomarine. Dette var tidsnok til at det kunne tas i bruk i årets fiskesesong. Det skal takle de aller mest ekstreme værforholdene på kloden.

Mindre utslipp

– Antarctic Provider bruker rundt 60 prosent mindre energi per enhet produsert enn det det gamle skipet til Aker BioMarine gjorde, og det har mer enn dobbelt så stor lastekapasitet. Dermed blir det mange færre seilinger mellom skipet som fisker og havnen, sier Johansen i meldingen.

Det betyr at laste- og losseprosessen effektiviseres, sånn at det blir flere dager med effektiv krillfisking.

«Antarctic Provider»
  • Kostet 560 millioner kroner og er bygget i Kina
  • Seiler under norsk flagg.
  • Skal frakte utstyr, drivstoff, mannskap og krill mellom Antarktis og havnen i Montevideo i Uruguay.
  • 168 meter langt. Har fire lasterom som totalt rommer 40.000 kubikkmeter. På toppen av hver container er det en lastekran.
  • Har hybridmotor, som er konverterbar sånn at skipet kan gå på fremtidens grønne drivstoff – hydrogen eller ammoniakk.
  • Skipet har såkalt dynamisk posisjonering som gjør at det kan unngå å droppe anker under omlasting i farvann der det kan gjøre skade i havbunnen.