- Eierskapsbegrensninger er allerede innført i havfiskeflåten og erfaringene er gode. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt, i en pressemelding.

Jacobsen viser til at eierskapsbegrensninger i havfiskeflåten har fungert og har bidratt til et bredt eierskap, samtidig som man har ivaretatt hensynet til lønnsomhet for både rederi/eier og mannskap.

«Med bakgrunn i erfaringene fra havfiskeflåten, er derfor Fiskebåt positiv til at også kystflåten ilegges eierskapsbegrensninger, slik at man også i fremtiden sikrer bredt eierskap», heter det i meldingen.

- Nødvendig strukturpolitikk

Jacobsen påpeker at direktoratets kartlegging avdekker en trend med mer konsentrert eierskap i kystflåten. I kystfisket etter torsk, hyse og sei nord for 62-graden er det ifølge direktoratets kartlegging lavest eierkonsentrasjon - og er etter direktoratets syn ikke nødvendig å underlegge eierskapsbegrensninger.

- Dette underbygger at det har vært ført en nødvendig og forsvarlig strukturpolitikk for økt lønnsomhet, samtidig som at forvaltning og næringen selv har klart å bidra til bredt eierskap, økt verdiskapning. Etter Fiskebåt sitt syn er det derfor ikke grunnlag for den kritikk enkelte har ført når det gjelder utviklingen i kystflåten, sier Jacobsen.

Fiskebåt viser videre til at de imidlertid er enig i at det i et føre-var perspektiv også innføres eierskapsbegrensninger i dette fiskeriet.

Effektiv saksbehandling

Innføring av nytt regelverk, vil føre til økt saksbehandlingstid hos myndighetene. Jacobsen påpeker det er viktig fra næringens side at det ikke legges opp til en omfattende forsinkelse i behandling av saker.

- Styret i Fiskebåt legger til grunn at Fiskeridirektoratet prioriterer å få på plass et nytt fartøy- og kvoteregister, som etter Fiskeridirektoratets eget syn vil være en forutsetning for en effektiv saksbehandling av fremtidige søknader om erverv, sier Jacobsen.