Det opplyser det danske verftet i en pressemelding fredag.

Havsnurp AS er eid av familiene Stølen og Hole fra Midsund i Norge. Fartøyet som nå skal bygges, blir Misund-rederiets tredje nybygg og skal erstatte dagens Havsnurp på 62,6 meter, som ble levert fra Karstensens Skibsværft i 2013. Overlevering skal etter planen skje i oktober 2023.

Nye «Havsnurp»
  • Lengde over alt: 69,99 m
  • Bredde moulded:14,80 m
  • Dybde shelterdekk: 8,30 m
  • Hovedmotor: Wartsilä 8L32E2, 4640 kW
  • Gir og propeller: Wartsilä
  • Vinsjanlegg: MacGregor Rapp, elektrisk
  • Nothåndtering/kraner: MacGregor Triplex
  • Sidepropeller: Brunvoll, 2 x 950 kW
  • RSW-anlegg: Frio Nordica, 2 x 1300 kW
Kilde: Karstensens Skibsværft

Rederiet ble etablert i 1985 av svogerne Karsten Stølen og Kjell Inge Hole. I dag er det brødrene Jan Andre og Tor Inge Stølen samt brødrene Ken-Arve og Oddbjørn Hole som leder rederiet.

Rigges for trål og not

I dag driver rederiet både med not og trålfiske, delvis etter sild og makrell, samt industrifisk, kombinert med hvitfisk. Det nye fartøyet skal drives på samme måte.

Verftet opplyser at de med nye «Havsnurp» har totalt 15 fiskefartøyer i ordreboken for levering de neste tre årene.

I designprosessen som har foregått i et nært samarbeid mellom verft og rederi, har rederiet vært særlig opptatt av innovative løsninger, og lagt vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, viser verftet til.

I likhet med forgjengeren skal nybygget rigges for både not- og trålfiske. Foto: Karstensens Skibsværft

Elektriske vinsjer og pumpe

I motsetning til dagens fartøy, vil hele lastedekket på nybåten være vanntett.

Skrog-utformingen er blitt designet for å optimalisere driftsprofilen til det nye fartøyet, med tanke på lavest mulig drivstofforbruk og utslipp.

Videre utrustes fartøyet med elektriske vinsjer, elektrisk fiskepumpe, varmegjenvinning fra alle motorer, LED-belysning, alt for å sikre lavest mulig energiforbruk.

Det elektriske vinsjanlegget skal leveres av MacGregor Rapp og rigges for tråling og notfiske. Også fiskepumpene blir fra samme leverandør.

Take-me-home-funksjon

MacGregor Triplex skal levere kraner og øvrig nothåndteringsutrustning, inkludert elektrisk nothaler. Akterdekket skal innrettes for tråling, og det skal monteres fabrikk om bord med fokus på effektive arbeidsprosesser og skånsom fiskebehandling.

Fremdriftsmaskineriet vil bestå av en Wartsilä-hovedmotor på 4640 kW med store, langsomgående propeller. Anlegget forsynes med en såkalt take-me-home-funksjon, som muliggjør diesel-elektrisk seilas.

Også dagens «Havsnurp» ble bygget på det danske verftet. Foto: Karstensens Skibsværft