Det er Severnaja verftet som nå har strukket kjølen på den tiende tråleren for fiskerikonsernet Norebo. Fartøyet, som har fått navnet Kapitan Sosnin, skal brukes til fangst og foredling av Alaska pollock, sild og andre arter i Det fjerne østen-bassenget, melder fishnews.ru.

Siste i rekken

Kapitan Sosnin avslutter dermed serien på ti fabrikktrålere med designnummer 170701, som verftet bygger på oppdrag fra Norebo.

Norebos managementselskaps tekniske direktør Pavel Kosolapov sier til nettstedet at byggingen av trålerne representerer en renessanse for den russiske skipsbyggingsindustrien.

– Vi vet hvilke moderne fartøy flåten vår har behov for, og erfaringene våre hjelper verftene med å opparbeide seg ny kompetanse innen bygging av høyteknologiske fartøy for fiskeflåten. Vi ser nå videre frem mot en ny serie linefartøy og andre interessante prosjekter som vi ønsker å gjennomføre i samarbeid med Severnaja verf, fortalte han.

Stadig bedre båter

Den 81-meter store fabrikktråleren skal drive fangst og foredling av sild, pollock og andre arter i Det fjerne østen. Navnet er til ære for den russiske kapteinen Viktor Sosnin, som hadde en lang karriere innen fiskerinæringen i Det fjerne østen, blant annet som kaptein i fiskeflåten.

Verftets generaldirektør Igor Orlov sier at dette tiende fartøyet «utvilsomt vil bli selve høydepunktet på denne flotte serien».
– Hvert nytt fartøy i serien vil oppleve færre problemer og en mer optimal fremdrift i byggeprosessen, hevder han.

Spesielt skrog

Det er selskapet JSC Sakhalins Leasing Fleet, som er en del av Norebo-gruppen, som har bestilt fartøyet. Alle fartøyene i serien bygges som ledd i det russiske investerings-kvoteprogrammet. Planen er at seks av trålerne skal operere i det nordlige bassenget, de resterende i Det fjerne østen.

Hvert fartøy blir utstyrt med en moderne, multifunksjonell fiskefabrikk, som vil sørge for full bearbeiding av fisken og gi et bredt assortiment av produkter, inkludert fryst fisk, fiskefilet, rogn og lever, farse og fiskemel, melder fishnews.ru.

Trålerne utmerker seg med et for den russiske fiskeflåten uvanlig utformet skrog. De har en kapsellignede baugprofil som ender i en såkalt Enduro Bow. Dette gjør at arbeidsarealet om bord kan utvides og fartøyets sjødyktighetsegenskaper forbedres, melder nettstedet.