Moen Marin hadde fire av sine fartøy om bord på lasteskipet «Eemslift Hendrika», opplyser selskapet i en pressemelding. Båten har drevet uten motor i Norskehavet siden mandag kveld.

– Det viktigste har vært å berge folk, miljø og verdier, i den rekkefølgen. Nå ser det ut til å gå bra med alle tre, sier daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin i meldingen.

Godt forsikret

De fire fartøyene har en totalverdi på rundt 150 millioner kroner, opplyser selskapet.

Andreassen opplyser i pressemeldingen at situasjonen fortsatt er uavklart, og at de vil gjøre inspeksjoner når de er kommet i havn.

– Vi har ikke full informasjon om de øvrige båtene, og den endelige oversikten får vi først når vi får inspisert eventuelle skader, sier Andreassen, og legger til at fartøyene er godt forsikret.

Vil ikke opplyse om kjøpere

Moen Marin-sjef Terje Andreassen bekrefter i en tekstmelding til IntraFish at de har en servicebåt som står under dekk – i tillegg til de to som står på dekk. Han vil ikke opplyse hvem som har kjøpt båtene

Selskapet opplyser om at de årlig leverer rundt 30–35 havbruks- og servicefartøy globalt, og omtaler «Eemslift Hendrika»-hendelsen som første av sitt slag. Moen Marin ble i desember 2019 kjøpt opp av Scale AQ, hvor Salmar-grunnlegger Gustav Witzøe er hovedeier

Utsatt berging

Onsdag ble det klart at bergingen av «Eemslift Hendrika», som utføres av det kjente selskapet Smit Salvage, utsettes til torsdag.

Det samme gjelder bergingen av servicebåten «AQS Tor», som det ble oppdaget at hadde ramlet av dekket på lasteskipet tirsdag. Sistnevnte berging gjennomføres av en slepebåt fra Stadt Sjøtransport, på vegne av AQS, Moen Marin og Gjensidige.