Denne artikkelen ble først publisert 15. august 2022.

Kystfiskeren fra Troms som kommer med løsningen på det vonde leveringsmarerittet, som fiskerinæringen lever under, sier at løsningen han kommer med er så enkel at det nesten er utrolig at ingen har lagt den frem før. Han erkjenner at mulighetene for juks er til stedet ved levering av fisk. Vedkommende kystfisker ønsker ikke å stå frem med navn i redsel for represalier fra andre næringsutøvere, men mener det er viktig å få frem denne løsningen.

Total overvåkning

– Dette er noe nesten alle fiskere vil til livs og det er mulig å få det til på en måte som gjør at både fangstdagbøker og andre kontrolltiltak kan skrotes. Det handler om en total overvåkning og registrering av fangst ved levering uten at noe fisk holdes til side eller kjøres utenom vekter, sier tromsfiskeren.

Fiskeren beskriver det han betegner som den endelige løsningen på et over hundre år gammelt problem som i bunn og grunn handler om en innarbeidet kultur med juks i forbindelse med levering av fisk.

På samme måte som havner er lovfestet sertifiserte (ISBS), må det innføres sertifiserte veiekaier for å rydde bort all tvil og juks omkring levering av fangster.

Fiskerikriminalitet
  • I sin trusselvurdering viser Økokrim til at fiskeri- og sjømatindustrien kan være et utsatt område for kriminalitet, ved at produksjonskjeden åpner for muligheter til å utføre forskjellige typer kriminalitet, og siden oppdagelsesrisikoen tradisjonelt har vært lav.
  • Fiskerisektoren er sårbar for flere typer kriminalitet. Ved eksport av fisk kan fiktiv fakturering, feilaktig prising og bruk av uriktige dokumenter legge grunnlaget for å kamuflere grov økonomisk kriminalitet, herunder skattesvik, regnskapsovertredelser og bedrageri, i tillegg til overfiske.

Ingen tvil

Sertifiserte veiekaier er video- og lydovervåket 24/7 som overvåker og registrerer all fisk til levering fordelt på fiskeslag og vekt i en vedvarende overvåkning uten at det skal kunne reises tvil om hva som leveres og hvor mye som leveres.

Muligheten med å kjøre fisken eller en del av fangsten utenom veiing og registrering er det i dag enkelt å ta bort med bruk av kunstig intelligens som utløser alarmer og varsler automatisk om dette blir forsøkt gjort. All fisk skal registreres på vekta slik at det aldri kan reises tvil om hva som er levert.

Kameraovervåkede båter

Fiskeren, som selv har muligheter for heltids kameraovervåkning på sin egen sjark, mener dette kan brukes mens man venter på levering ved ankomst til havna for å sikre kontinuitet i overvåkninga.

Svaret ligger i kontinuerlig overvåkning med alle midler som allerede ligger der og venter på å bli satt sammen til en problemløser for et av de verste tillitsproblemene for norsk fiskerinæring.

Det må bli påbudt med sertifiserte veiekaier. Investeringene vil være minimale i forhold til det som ikke fungerer i dag, kanskje så lite som 100.000 – 200.000 kroner per anlegg, vurderer fiskeren.

Fiskeridirektoratet er på plass og følger med leveringen av fisk. Foto: Willy Hauge (arkiv)

Historie med juks

Fiskeren, som kommer fra en familie som har generasjoner med tradisjon i ryggen fra fiskeri, trekker historiske paralleller til dagens juks ved levering. Helt fra da væreierne og fiskeren telte fangsten i lag. Og væreieren telte slik at fiskeren kom ut av tellingen slik:

65, 66, 67, 68, 69 … 60, 61, 62 … osv. Og til nyere tids «storhundra» og «gule lapper på veggen» som Fiskeribladet har beskrevet, og som i realiteten bare er varianter av juksetellingen hvor også fiskeren er med på jukset.

Fiskeren mener at det dreier seg om en historisk innarbeidet kultur hvor juks med veiing og telling av fisk under levering går som en rød tråd i historien. Derfor kan ikke en forsiktig tilnærming med automatiserte vekter løse problemet uten at alle sidespor til juks også elimineres samtidig. Det må dreie seg om en total løsning på juksproblemet.

Slingringsmonn for juks

Han mener at mye av opphavet til jukset kan ligge i systemet slik det fungerer i dag hvor det kan leveres ti prosent mer eller mindre enn det som er innmeldt gjennom fangstdagbok uten at det får følger.

– Dette er en estimering og derfor er det gitt slingringsmonn som kan være en vei mot vektjuks ved levering. Med sertifiserte veiekaier kan den forhatte fangstdagboka legges bort for alltid. Fasiten får man på kaia under levering, på kiloet, mener fiskeren.

Fiskeren sier han tror alle fiskere vil ta imot denne muligheten til å komme ut av uføret med åpne armer. Han håper fiskekjøperne er så seriøse at de også vil bejuble en slik ordning.

Rein fisk til verden

Fiskeren mener at historien og kulturen viser at det ikke er noen nye smarte løsninger som skal ta bort problemer med juks uten at det kommer en total løsning som er så tett at ingen kan bryte gjennom for å videreføre jukset.

– Jo før myndighetene tar den forståelsen inn over seg, dess raskere får vi løst problemet en gang for alle. De fordelene det vil gi Norge i det globale verdensmarkedet med bærekraftig og rein høsting av fiskeressursene, er alene verd de skrittene som må tas for å få dette gjennomført, sier fiskeren.

To store utfordringer

Seksjonssjef Thord Monsen i kontrollseksjonen i ressursavdelingen i Fiskeridirektoratet er forelagt utspillet fra fiskeren om «sertifiserte veiekaier». Han sier at første trinn er å innføre nye krav til automatiske vekter og veiesystemer.

Thord Monsen, leder for Fiskeridirektoratets kontrollseksjon. Foto: Lena Knutli (arkiv)

Monsen har denne kommentaren til innspillet:

– Ulike varianter av veiing gjennomført av det offentlig eller av sertifiserte tredjeparter, eller omsetning via fysiske auksjoner som står for veiing av fisk, benyttes i flere av våre naboland og er ikke en uaktuell tilnærming fordi det ivaretar en såkalt tredjepartstilnærming som bidrar til å øke etterlevelse.

– Umiddelbart ser jeg to utfordringer med en slik tilnærming. Den første handler om den norske mottaksstrukturen, med et stort antall mottagere og kjøpere spredt langs hele kysten. Det må med andre ord etableres et stort antall «sertifiserte veiekaier» for få en tilstrekkelig dekning til å kunne ivareta et desentralisert mottakstilbud som passer flåtestrukturen og høstingsmønsteret, kommenterer Monsen.

Verifiserbar dokumentasjon

Og tilføyer:

– Den andre utfordringen er hvorvidt en slik løsning umiddelbart vil sikre tilstrekkelig og verifiserbar dokumentasjon på landet fangst, som kreves og forventes av andre lands myndigheter, sertifiseringsordninger, markeder og forbrukere.

– Fiskeridirektoratet er derfor opptatt av å utnytte potensial i teknologier som kan identifisere fangsten både om bord i fartøy og ved landing, og på den måten både sikre uavhengige data fra fiskeriene uten at vi er avhengig av fysiske personer, og som vil sikre dokumentasjon som lar næringen kunne fortelle fiskens historie til forbruker. Her har næringen, forskningen og forvaltningen en felles interesse som vi bør samarbeide om å oppfylle.

Norges Fiskarlag støtter

Automatisk vektkontroll kom opp som et tema i arbeidet som ble nedlagt av fiskerikontrollutvalget. Det er ikke lagt frem en like helhetlig løsning med totalkontroll og registrering under landing som tar bort alle muligheter for juks slik kystfiskerens løsning er med sertifiserte veiekaier.

Jan Birger Jørgensen i Norges Fiskarlag sier de har behandlet automatisk vektkontroll i høring etter fiskerikontrollutvalgets forslag om endringer i landingsforskriften.

Jan Birger Jørgensen i Norges Fiskarlag er opptatt av et innmeldingssystem som ikke skal være gjenstand for manipulering og ulovligheter Foto: Torhild Måkestad Martinussen (arkiv)

– Norges Fiskarlag er opptatt av å ha et registreringssystem knyttet til omsetning og levering av fisk som er pålitelig og ikke skal være gjenstand for manipulering og ulovligheter, sier Jørgensen som viser til en grundig behandling i Fiskarlaget sitt arbeidsutvalg som oppsummerer:

«Et annet kritisk viktig tiltak er å innføre krav om gjennomgående automatiske veie- og målesystemer ved landing. Utvalget går inn for at systemene må logge alle hendelser i veiesystemet og lagre alle måledata. I tillegg må veie- og målesystemene være direkte knyttet til seddelsystemet, og alle data må rapporteres fortløpende til kontrollmyndighetene. Fiskarlaget støtter dette.»

Styrke kontroll og tilsyn

«Vi er enig i at et generelt krav til automatiske vekter ved alle landinger og et gjennomgående automatisk veiesystem vil redusere mulighetsrommet for bevisst og ubevisst feilregistrering på seddel, samtidig som det vil styrke myndighetenes kontroll og tilsyn knyttet til veieresultatene,» skriver Fiskarlaget i sitt høringsnotat.

Og fortsetter: «Det samme vil et gjennomgående automatisk veiesystem bestående av en eller flere vekter og andre komponenter som er nødvendige for å sikre at all fisk som mottas veies, og at alle veiedata og data om hendelser som kan virke inn på veieresultatet lagres i veiesystemet, samt overføres elektronisk til Fiskeridirektoratet. Dette innebærer at fiskerne kan være trygge for at de får rett vekt.»