Festivalsommeren er over, men hvor ble det av sjømaten på de norske matfestivalene? Nå etterlyser både publikum og arrangører mer sjømat som er lett tilgjengelig.

Alexandra Krage Angell, daglig leder i Matarena AS Foto: Matarena

«I havbyen Bergen må vi faktisk minne om at fisk er mat», skriver fiskeribiolog hos Havets Verdiskapere, Monica Langeland og daglig leder Pelagisk forening, Mariann Frantsen, etter å ha besøkt årets utgave av Bergen Matfestival.

I innlegget etterlyser de mer lett tilgjengelig sjømat for publikum, noe vi som festivalarrangører stiller oss bak. Matfestivaler er en unik mulighet til å spre inspirasjon og kunnskap om norsk Sjømat, men hvor blir det av utstillerne fra sjømatnæringen?

Viktig utstillingsvindu

Første helgen i september var det mer enn 125 aktører i sving for å spre matglede under Vestlandets største matfestival, Bergen Matfestival. Festivalen samlet rundt 170.000 besøkende på to dager, og her fikk både barn og voksne delta på ulike sjømataktiviteter som kurs i tilberedning av fisk og skalldyr.

Barna fikk lære mer om livet i havet, og festivalgjestene fikk smake på spennende sjømatretter på festivalrestaurantene. Publikum kunne delta på aktiviteter som østers- og kaviarsmaking, og sjømatlunsjer for ulike deler av befolkningen. Det ble også avholdt en engasjerende sjømatkonkurranse der familier konkurrerte sammen med kokker.

Men av de av de 60 salgsbodene på Festplassen og Torgallmenningen hadde kun tre av dem sjømat til salgs. Flere av gjestene etterlyste enkle og smakfulle sjømatretter.

Inspirasjon og tilgjengelighet

Det er en nedadgående trend i sjømatkonsumet blant de yngre. I dag er det kun 7 % av Norges befolkning som følger Helsedirektoratets anbefaling om å spise fisk til middag, to til tre ganger i uka. Den eldre delen av befolkningen trekker statistikken opp, mens de yngre spiser mindre sjømat enn før.

I Nofima-undersøkelsen «Sjømat som hverdagsmiddag» fremkommer det blant annet at unge voksne er svært motivert for å spise mer sjømat, men at de trenger mer inspirasjon for å komme i gang.

Norges sjømatråd peker også på at både manglende kunnskap om tilberedning og tilgjengelighet er sentralt for utviklingen. Derfor stiller vi oss spørrende til at det er så få sjømataktører som ser på matfestivalene som en viktig formidlingsarena.

Her kan publikum bli introdusert til nye, enkle og smakfulle retter på en enkel måte, uten at det krever påmelding.

Enklere sjømatretter

I Matarena AS ønsker vi ikke bare å være en festivalarrangør. Vårt mål er å være en samfunnsaktør, og det innebærer blant annet at vi har et sterkt ønske om å spre inspirasjon og kunnskap i tråd med de nasjonale kostholdsrådene.

Her skal publikum få kjennskap til maten som er bra for både kropp og klode, og blant annet lære om klimavennlige proteinkilder som fisk og skalldyr.

Vi er selvfølgelig veldig glade for å kunne bidra til dette ved å spre sjømatkunnskap gjennom kurs og event, men det er også viktig å nå publikum som ikke har anledning til å sette av tid til dette. For det er summen av tiltak som virker.

Det kan være vanskelig for familier med små barn og en hektisk hverdag til å sette av tid til å gå på kurs eller restaurant. Dagens forbrukere vil handle noe raskt og enkelt, som gjerne kan spises med en gang. Derfor trenger vi flere utstillere på landets festivaler som kan vise frem bredden av muligheter med den lokale sjømaten.