Teige Gruppen melder på Facebook at ringnotsnurperen/tråleren «Sunny Lady» var på en vellykket prøvetur utenfor Yalova forrige uke, og at båten nærmer seg ferdig.

– Overlevering blir i september en gang. Det som gjenstår nå er siste uttesting og finish på verftet. Vi har ikke kjørt siste prøvetur, men det ser veldig lovende ut, sier teknisk sjef Ole Kristensen i Teige Rederi til Fiskeribladet tirsdag.

Han har ledet prosjektet som ble forsinket som følge av koronapandemien, men nå nærmer det seg ferdigstillelse av gassbåten som er bygget på «samme lest» som «Libas» til Liegruppen på Sotra utenfor Bergen.

Teknologi som «Libas»

«Sunny Lady» er altså det andre skipet i en serie på to. Liegruppen kontraherte «Libas» vel et år før Teige Rederi på samme verft i Tyrkia. Det er Salt Ship Design som har utviklet designet sammen med rederiene.

Båten er bygget på verftet Cemre i Tyrkia og blir i likhet med «Libas» et av de største ringnotfartøyene i Norge.

Bortsett fra noen komponenter og fiskeriutstyr har båtene samme teknologi i bunn.

– Det er dual fuel-maskiner, med LNG-fremdrift og mange energibesparende løsninger, sa Kristensen i et intervju med Fiskeribladet i 2020.

Ole Kristensen (t.v.) har ledet prosjektet med byggingen av «Sunny Lady». Her med Sigurd Teige, daglig leder i rederiet. Foto: Pressefoto

Båten utstyres med en 350 kubikkmeter stor LNG-tank i kombinasjon med diesel og en stor batteripakke.

– Dette blir på en måte havets hybrid-Toyota. I bunn ligger det en dieselmotor som er modifisert sånn at den også kan kjøre på gass, sa Kristensen i intervjuet med Fiskeribladet.

Sommertilbud: 6 uker for 60,-
Les Fiskeribladet i sommer! Ferske nyheter der du er.

Dersom fiskerne skulle få problemer med gasstilførselen til motoren, vil den sømløst gå over på diesel.

– Du vil ikke merke det en gang, annet enn at det blir litt mer støy om bord i båten.

Fiskeribladet har tidligere skrevet at prislappen på båten er 350 millioner kroner.

Båten skulle etter planen ha vært ferdigstilt i fjerde kvartal i fjor, men er blitt forsinket på grunn av koronapandemien. Foto: Teige Rederi/Facebook

Stor, men effektiv

Den 86,5 ganger 18,8 meter store båten blir lengre, større og tyngre i vekt på grunn av gasstanken.

– Den krever mer energi å drive den. Dette er forsøkt begrenset så mye som mulig med gode linjer på båten og gode sjøegenskaper, som gjør at den er mest mulig effektiv. Men det er ikke til å komme forbi at du trenger en større båt, og dermed blir det en dyrere båt når du skal ha LNG-fremdrift, forklarte Kristensen.

Bunnstoffet brukt på «Sunny Lady» inneholder ifølge rederiet ikke noen form for biocider eller kobber, og gir dermed ingen forurensing. «Bunnstoffet gir en ultraglatt overflate, og frigjør slim ved seiling. En vinner med hensyn til både ytelse og miljø», skriver Teige Rederi i et innlegg på Facebook. Foto: Teige Rederi/Facebook

I 2020 spurte Fiskeribladet Kristensen om det ikke er slik at vinninga går opp i spinninga. Slik svarte han da:

– Absolutt ikke. Vi har selvfølgelig et litt høyere energiforbruk i forhold til en båt uten LNG som du vil kunne bygge litt mindre. Det har ikke noen stor betydning, og på en sånn båt er det gjort mange tiltak for å effektivisere energibruken om bord.

Når Fiskeribladet får Kristensen på tråden tirsdag, påpeker han at når det gjelder gassprisene er situasjonen en helt annen nå, enn da Fiskeribladet intervjuet ham om båtprosjektet i 2020:

– Verden ser veldig annerledes ut med de gassprisene, som vi har i dag, sier Kristensen som må løpe videre i et møte.

Navnet på båten stammer for øvrig fra et tidligere LNG-fartøy som rederifamilien tidligere eide.

Her kan du høre vår podkast med Kristensen fra 2020: