– Nå er vi så vidt ankommet hjemmehavna og er i gang med å bære om bord utstyr. Etter litt prøving og læring er planen å ta fatt på torskekvoten på Finnmarkskysten, forteller «Kapella»-reder Halgeir Angell fra Sørreisa i Troms.

Torsdag overtok han sin nye 13 meter lange kystfiskebåt fra Grovfjord Båtbyggeri, og kunne ta fatt på den relativt korte turen hjem. «Kapella» kjennetegnes av en godt synlig gul farge, og mye dekksutstyr.

«Kapella» klar for hjemtur fra byggeverftet i Grovfjord. Foto: Vidar Sjøvoll / Grovfjord Båtbyggeri

Forsinket

Allerede i 2019 ble rederiets forrige båt med samme navn solgt, og opplegget var at den nye fra Grovfjord skulle være klar like før årsskiftet.

– Men korona-begrensningene kjenner vi jo alle til, og man må bare gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg har fått en båt i tråd med mine ønsker. Så får erfaringene på fiskefeltet vise om det må gjøres endringer. Med et utgangspunkt på 13 meter synes jeg resultatet blitt bra, sier rederen, som har tidligere fartstid i ringnot og helt andre båtstørrelser.

Snurrevad neste

Den største overgangen fra forrige «Kapella», en Skogsøy-båt på 10,99 meter, er omleggingen fra garn til snurrevad. Garnhaleren er riktignok fortsatt på plass, men Angell satser på at snurrevad blir hovedredskapet. I tillegg kan det fiskes med not, primært etter sild, hvis anledningen dukker opp.

«Kapella» ble utviklet som et «tvilling-prosjekt» med Senja-båten «H. Larsen», overlevert fra Grovfjord i begynnelsen av februar. Fleksibilitet i driftsform har vært et overordnet mål for begge, men Angell har endret litt på opplegget underveis. For eksempel er to lugarer blitt til tre, på bekostning av plassen i messa.

Tre lugarer

– Vi blir nok tre om bord til å begynne med, men meningen er at båten etter hvert skal drives med et mannskap på to. Og vi har køyplass til fire, hvis det skulle bli aktuelt.

– Tidligere i planleggingen ba vi båtbyggerne og konsulentene vurdere om vi kunne få 40 cm ekstra bredde på disse to båtene, i forhold til den forrige 13-metersutgaven. Det gikk bra, og bredden er nå 6,4 meter, forteller Angell.

Venter med batterier

Han legger til at også miljøtiltak er vurdert i utviklingen av båtene, men man endte opp med at en moderne lavutslippsmotor ble den beste løsningen innenfor 13 meter.

– En batteripakke ville ta opp viktig plass om bord, samtidig som man risikerte at opplegget ble montert mest for syns skyld. Den aktuelle teknologien er ikke helt i mål innenfor denne båtstørrelsen og den driften vi legger opp til, mener «Kapella»-rederen.

«Kapella» ved kai hos Grovfjord Båtbyggeri under den siste innspurten før overlevering. Mye utstyr er kommet på plass, og den notinteresserte vil kanskje også se at rederiet har gjort forberedelser til sildenotfiske. Foto: Jon Eirik Olsen

Solide marginer

Hos NSK Ship Design i Harstad, som har utviklet det lett kjennelige skroget, understreker prosjektleder Anders Andreassen at denne typen fiskebåter holdes innenfor gode marginer når det gjelder sikkerhet. I fiskerinæringa har det med jevne mellomrom dukket opp kritiske kommentarer til høye og korte skrog, og deres egenskaper i sjøen.

– Med denne typen båter er stabilitet og sikkerhet satt i høysetet fra starten av. Når vi i tillegg kjenner rederienes krav til utstyr og egenskaper på forhånd, kan vi optimalisere ting som lasteromskapasitet, fart og forbruk – uten at det går på bekostning av andre viktige egenskaper. Vi er ubeskjedne nok til å mene at vi sammen med Grovfjord Båtbyggeri lager fiskefartøyer i en egen liga sammenlignet med mye annet, skryter Andreassen.

Anders Andreassen, NSK Ship Design. Foto: NSK Ship Design

Overlesset

«Kapella» på 13 meter vil åpenbart provosere litt i så måte. Båten ser på avstand ut som om den er ganske overlesset med utstyr, og mye tungt er plassert ganske høyt.

– Sant nok, tilsynelatende. Men når man kommer om bord, ser man hvilken jobb som er gjort med å plassere dekksutstyr slik at plassen utnyttes best mulig. Det kan fiskes med not eller snurrevad, samtidig som vakuumpumpe og RSW-anlegg er på plass. Et lasterom på 57 kubikkmeter tror vi heller ikke trekker ned inntrykket av en effektiv fiskebåt i sin klasse, forteller prosjektlederen.

«Kapella» nådde forventet «sjarkfart» på hjemturen. Foto: Marinetraffic.com

Ni knop sikret

Begrepet «sjarkfart» er justert litt opp i moderne tid, og både designere, båtbyggere og reder mener rundt ni knop burde være oppnåelig for en 13-metring som «Kapella».

– Det meste var testet før avgang. Men reder Angell hadde det travelt, forståelig nok, og kastet loss så snart fartøyinstruksen var hengt opp. Dermed var vi ikke hundre prosent sikker på fartsegenskapene da båten forlot Grovfjord. Men en sjekk på marinetraffic-com viste godt og vel ni knop på hjemturen. Det sikret nattesøvnen for min del, avslutter Andreassen.

Her testes nybåten på Grovfjorden før alt var klart for overlevering. Den sterke gulfargen er spesialblandet for «Kapella», og forskjellig fra andre gule fartøyer i denne klassen, ifølge rederiet. Foto: Marius Sjøvoll/Grovfjord Båtbyggeri
Det mangler ikke på arbeidsoppgaver ved Grovfjord Båtbyggeri. Her er en ganske redusert «Stian-Andre» gjort klar for gjenoppbygging etter forliset ved kai i Øksfjord. Foto: Jon Eirik Olsen