Båten blir også rigget med en batteripakke for drift og regenerering, melder bedriften i en pressemelding torsdag.

Med bakgrunn fra offshore-sektoren, har Evotec utvikle vinsjer med frekvensstyrte permanentmagnetmotorer. Sammenlignet med tradisjonelle hydrauliske drivlinjer spares det dermed mye vekt og plass.

Gjenvunnet strøm

I tillegg reduseres støy og vibrasjoner, og motorkraften kan styres svært raskt og nøyaktig.

«Liafjord»s batteripakke gjør at vinsjene kan møte varierende belastning på halet. Vinsjene regenererer energi, og gjenvunnet strøm brukes til eksempelvis drift av vinsjene eller andre formål på fartøyet.

Salgssjef fiskeri hos Evotec, Håkon Woldsund sier i meldingen at han setter svært stor pris på samarbeidet som er oppnådd med skipskonstruktør Salt Ship Design og Liegruppen.

Ifølge bedriften har teknologien vært i drift et par år innenfor fiskeriforskning og på den franske tråleren «Scombrus» med gode resultater. De driver også å nedskalerer vinsjene for mindre fartøyer, helt ned til 15 meter.

«Liafjord» skal bygges ved Cemre-verftet i Tyrkia og overleveres i 2023.