I en pressemelding opplyser Sjøfartsdirektoratet at det ble registrert ti omkomne på næringsfartøy i 2023, mot syv i 2022. Gjennomsnittlig antall omkomne for de fem foregående årene er åtte.

De omkomne i 2023 var alle tilknyttet norske skip. Fem av dødsfallene skjedde på fiskefartøy, fire på lasteskip og et av de på et passasjerskip.

– Svært viktig

– Det er trist å se en negativ utvikling, at antall omkomne i fjor økte fra året før. Sjøfartsdirektoratet jobber sammen med den maritime næringen for at alle sjøfolk skal komme trygt hjem igjen, sier fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim i meldingen

Han peker på at dette er grunnen til at det pågående arbeidet med regjeringens nullvisjon for omkomne og hardt skadde på sjøen svært viktig for dem framover.

– Der jobbes det nå med å utforme handlingsplanen som skal iverksettes i 2025, .

Ni av ti omkom som følge av fallhendelser. Dette var også Sjøfartsdirektoratets fokusområde i 2023. Det siste dødsfallet skyldtes kullosforgiftning.

Åtte av dødsfallene skyldtes arbeidsulykker i arbeidstid, mens to var personulykker utenfor arbeidstid, ifølge direktoratet.

Rederiene rapporterer selv

– Det er fremdeles høye tall, sier Terje Hernes Pettersen til Kystens Næringsliv, med et nikk mot Sjøfartsdirektoratets nullvisjon.

Advokaten i Norsk sjømannsforbund sier at nivået er uakseptabelt, og mener at den største jobben må gjøres av rederiene.

Det er fremdeles er et stykke arbeid å gjøre med kunnskapsgrunnlaget fra ulykker. Av 534 ulykker i fjor ble mindre enn 10 undersøkt av Havarikommisjonen.

– Alle de andre ulykkene ble – i beste fall – kun gjenstand for intern gransking fra rederiene, som deretter rapporterte til Sjøfartsdirektoratet. Statistikken som viser årsaker til ulykker, er dermed i all hovedsak basert på rederienes egne vurderinger, sier Pettersen.

Det går ut over kunnskapsgrunnlaget, mener han.